Thailand 2015 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van hetty - WaarBenJij.nu Thailand 2015 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van hetty - WaarBenJij.nu

Thailand 2015 Chiang Mai

Door: Hetty

Blijf op de hoogte en volg hetty

26 Januari 2015 | Thailand, Chiang Rai

Hallo allemaal,

Donderdag 22 januari 2015.

Al vroeg uit de veren.....zeker de spanning!!!! Het ontbijt was redelijk en om 10 over 9 ipv half 10 was de taxi er al om ons naar het vliegveld te brengen. Alles verliep prima en Hetty kon opgelucht ademhalen toen ze het vliegtuig van Kan Air zag. Het was nl een stuk groter dan ze verwacht had. In een van de recensies over de tour stond nl...een propellervliegtuigje voor 15 passagiers!!!!!! In dit vliegtuig konden er 80 in.....gelukkig!!!!!.
In Mae Hon Son stond onze gids al te wachten...Hij noemde zich ...M...
We zijn meteen gaan lunchen. Voor de afwisseling weer een rijst met kip, morgen zal het wel kip met rijst zijn, lol.
Allereerst zijn we naar de grens met Birma gereden. We hebben de beschikking over een 4wheeldrive met chauffeur, alsof het niks is.....
De gids, die dus niet de chauffeur is, vertelde over de "open grens" met Birma en de handel die de mensen dan hier kunnen gaan voeren. Het zal in ieder geval geld in het laatje brengen.
Halverwege hebben we een tocht gemaakt op de olifant.....daarna zijn we verder naar de grens gereden. Daar aangekomen moesten we te voet een rivier oversteken......een heeeeele lange en best wel hoge wiebelhangbrug. Aan de overkant zijn we in een longtailboot gestapt om een tocht over de rivier te maken naar een bergstam. De Longnecks. Onze gids is ook medewerker in een project om de bergstammen een handje te helpen, dus kenden de mensen hem daar goed. We kwamen gelijk bij een paar dames op de thee. Zij hadden de grootste lol en hebben gezongen en grapjes gemaakt. Ze dragen ongeveer 4 kilo aan bronzen ringen om hun nek en ook nog ringen om de armen en net onder de knieen. De dames gingen vrijwillig met ons op de foto en vonden het nog leuk ook, want ze lachten vrolijk. Ook droegen zij de traditionele kleding. In het dorp ontmoetten wij een vrouw van nog een andere Karenstam, nl een Big Ear. De naam zegt het al...zij dragen grote oorringen van wel 3 cm doorsnee in hun oorlellen. Zij verkocht bamboeprodukten en iet kocht er een paar fluitjes voor haar kleinkinderen.
Aan de overkant van de rivier stond de auto al weer te wachten. We hebben nog twee Birmese tempels bezocht op de weg naar het Mae Hon Son Fern resort, onze plek om te overnachten.

Vrijdag 23 Januari.

Op weg naar Pai. Onderweg hebben we dichtbij een andere grensplaats met Birma nog 2 dorpen bezocht. Het waren eerder vluchtelingendorpen. 1 met mensen uit Tibet, het ander was een chinees vluchtelingendorp. Bij het chinese dorp hebben we een theeplantage bezocht en waren we op privébezoek..bij deze mensen hebben we dus ook thee gedronken. Onze gids kende veel inwoners van het dorp en maakte regelmatig een praatje met hen.
Op de bochtige weg bergafwaarts bezochten we de Hmongstam. Daar kochten we een paar mooie toilettasjes bij een mevrouw in de woon-keuken-slaapkamerhut. het is erg primitief in de dorpen. Wel hebben ze tegenwoordig elektriciteit en stromend water. 1 tappunt voor het hele dorp. Bij een meneer met een kerstmuts!!!!! op mochten we ook even binnen kijken... toen we hem later weer troffen had hij zijn ..zondagse muts...vlug opgezet.
Op weg naar het resort voor die nacht wilde de gids ons nog laten genieten van het nieuwjaarsfeest van de bergstammen, maar helaas waren we 1 dag te vroeg. Men was wel al voorbereidingen aan het treffen. Gekookte rijst met sesampoeder werd in een grote houten emmer tot deeg gestampt, hier werden koeken van gevormd. de eerste koeken waren voor Boeddha en werden op het altaartje in de hut gelegd.

In het Pai-resort waren we de enigste gasten en 's nachts waren we er helemaal alleen. Het personeel was er niet meer , toen onze gids zijn huisje wilde betrekken, maar de deur gesloten vond. Desondanks hebben we goed geslapen.......

De volgende keer meer over onze trip in het noorden van Thailand.

Veel groetjes en tot gauw...iet en Hetty.

• 26 Januari 2015 - 19:06

Marianne Ruijs :

Hallo iet en Hetty,

Wat geweldig om dit alles te lezen, ik wordt helemaal jaloers op jullie.
    Is het weer goed bij jullie, jullie zijn wel veel regen en sneeuw misgelopen!!!!!!
    Wij zien uit naar bhet vervolgverhaal van jullie mooie reis,

Lieve groet Ody en Marianne

• 26 Januari 2015 - 19:41

Christa:

Ha Hetty en Iet,
    Leuk allemaol die verhaole. Gelukkig is ut meigevalle met ut vleegtuug.
    Hetty proficiat met diene verjeurdaag en nog eine leuke aovend.
    Groetjes Christa.

• 26 Januari 2015 - 20:11

Monique:

lang zal ze leven lang zal ze leven
    hartelijk gefeliciteerd van ons xx

• 27 Januari 2015 - 14:21

Brigitte Van Kampen:

Hoi Hetty,

Unne daag te laat, maar alsnog Proficiat met diene verjeurdaag!!

Groetjes Brigitte

• 27 Januari 2015 - 15:25

Nelly LommenBroekmans:

Hallo Iet en Hetty, Hetty op de eerste plaats gefeliciteerd met je verjaardag. Wel een dag te laat maar niet minder gemeend. Wat maken jullie toch allemaal mee. Wel spannend. Hoop daat jullie weer de nodige foto's maken, zodat wij ook nog een beetje kunnen genieten. Groetjes Jeu en Nelly

Hoi Hetty en Iet,

Spannende ervaringen in een mooi land met innemende mensen. Geniet en maak nog veel leuke dingen mee.