Thailand 2015 Jomtien - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van hetty - WaarBenJij.nu Thailand 2015 Jomtien - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van hetty - WaarBenJij.nu

Thailand 2015 Jomtien

Blijf op de hoogte en volg hetty

01 Februari 2015 | Thailand, Chiang Rai

Hallo allemaal,

Inmiddels zijn we 2 dagen bij Horst in Jomtien....Het weer is heerlijk en we zijn al een dag aan het strand geweest. We hebben ons nu moeten vermannen (lach) om jullie nog iets te laten horen.....

26 Januari.
Deze dag zaten we 190 km in de auto, van Chiang Rai naar Chiang Mai.
Allereerst hebben we een stop gemaakt bij het Thawul House Museum., men spreekt van black tempel, maar het is er geen. Het complex bestaat uit diverse zwarte tempelvormige huizen die voornamelijk dierhuiden , schedels en houtsnijwerk bevatten. Het geheel is ontworpen, gebouwd en betaald door een beeldend kunstenaar, zijn levens- en meesterwerk.

Onderweg stuitten we op een ceremonie, gehouden om te gedenken, dat koning Ming Rai 773 jaar geleden zijn koninkrijk stichtte...
Veel groepen in traditionele kleding bewezen hun eer aan de koning, diens beeld midden op een groot plein boven iedereen uittoornt.
We zijn rondgelopen en hebben er leuke foto's gemaakt....

Verder ging het naar de witte tempel, Wat Rong Khun, 1997 startte de bouw. Deze tempel is echt uniek, de buitenkant is geheel wit en hij wordt ook wel sneeuwtempel genoemd. Het is een meesterwerk waar nog steeds aan gewerkt wordt. In 2014 is hij zwaar beschadigd door een aardbeving, 6.3 op de schaal van Richter, een scheefhangende toren en toch wel forse scheuren in de wanden als gevolg. Gelukkig was er geen instortingsgevaar en mochten de duizenden bezoekers de tempel gewoon bezoeken.

Even verder bezochten we nog een schlachtoffer.... van de aardbeving..Een immens groot Boeddhabeeld was geheel ingestort en lag nog steeds hetzelfde als daags na de aardbeving. Ook de bijbehorende tempel was beschadigd en binnen, zowel als buiten lag geschilderd stucwerk op de grond. Dit laat men extra liggen om te laten zien hoe zwaar de beschadigingen zijn.

Bij een volgende stop roken we de heetwater bronnen al.....zwavel!!!!!
Stoom en water spoten uit de grond en bij ...poelen in de grond stonden vrouwen eieren te koken in zelfgevlochten netjes. Iet heeft nog even pootje gebaad in een daarvoor speciaal aangelegd bad, Het water was tegen het hete aan!!!!!

In Chiang Mai aangekomen konden we eerst het Romena hotel niet vinden en hebben we wat rondgereden op zoek naar het hotel. M werd steeds onrustiger, want ik denk, dat zij nog naar Mae Hon Son terug wilden rijden die dag.
Na het afscheid van M en de chauffeur, waren we blij, dat onze koffers nog netjes in de lobby van het hotel stonden.
We kregen eenzelfde kamer als voorheen en iet kon meteen weer fijn de krant lezen op haar laptop, die ook in het koffer zat.

De volgende drie dagen hebben we veel gelopen en hebben we weer veel tempels gezien, Chiang Mai heeft er wel 100. Ook zijn we naar de bloemenmarkt geweest en de nightbazar
De Wat Doi Suthep, bovenop een berg, is het belangrijkste godshuis van het hele noorden. Een relikwie van Bhoeddha wordt hier bewaard. De legende gaat, dat de regerende koning een olifant met het relikwie op zijn rug wegstuurde om een goede plek voor een nieuw te bouwen tempel te vinden. De olifant liep en liep en bovenop de berg stopte hij, ging liggen en stierf. Hier werd in 1383 de Chedi gebouwd met het relikwie van Boeddha erin.
Om bij de tempel te komen moet je een trap van 290 treden en leuningen in de vorm van een grote slang, beklimmen. Gelukkig is er ook een lift naar boven.
De 8 meter hoge chedi met gouden parasollen op elke hoek is zeer indrukwekkend en de gelovigen liepen met hun offergaven al biddend een rondje om de chedi. Wij zijn regelmatig op een stoepje of bankje gaan zitten om het geheel te bekijken.

Donderdagmiddag om half vier war er weer een taxi...hij bracht ons naar het treinstation, waar om vijf uur de nachttrein naar Bangkok vertrok.
We hebben een kaartje gelegd, wat gegeten, een praatje gemaakt met Franse medereizigers en om 20.30 uur was het al bedtijd.
Deze reis mocht Hetty boven slapen in het smalle bed en lag iet lekker comfortabel in het onderste bed. Het was ditmaal erg warm in de trein en het horten en stoten was niet bevorderlijk voor onze nachtrust. Om half 5 werden we al gewekt, omdat de Franse medereizigers al eerder uit de trein moesten...zij vlogen die dag naar Siem Raep in Cambodja. Om 7 uur aankomst in Bangkok, waar gelukkig alweer een taxi op ons stond te wachten.
In de taxi hebben we lekker nog wat nagedoezeld en om kwart over negen waren we in Jomtien bij Horst.

Misschien sturen we nog een bericht vanuit Jomtien, maar dat weten we nog niet.
In ieder geval een als we weer heelhuids thuis aangekomen zijn.

Tot dan....groetjes Iet en Hetty en natturlijk ook van Horst, die weer blij was ons te zien en zelfs rozen voor ons gekocht had!!!!!!!

• 01 Februari 2015 - 10:26

Jos:

Hoi Hetty,
    Nog proficiat met je verjaardag.
    Heb zelf flink in de lappenmand gelegen, Jacqueline is nu de hannes.
    Met veel interesse jou verslagen gelezen, heel benieuwd naar de foto's .
    Heel veel gr. Aan Horst en Ied.

Jos Wolters

• 01 Februari 2015 - 13:17

Ben En Riet Brader:

Hoi Hetty en Iet,

Een mooie reis en dan nog worden onthaald op rozen. Horst zal wel blij geweest zijn dat hij jullie weer zag. Geniet nog even van de zon want in Nederland is het weer maar niks!

• 01 Februari 2015 - 16:17

Ody En Marianne Ruijs:

Hoi iet en Hetty,

Wij hebben alles met veel belangstelling gelezen.
    Een geweldige reis een goed verslag en maar lekker genieten met zijn 3en. ,
    een goede vlucht en welkom terug in Nederland
    Liefs,
    Ood en marian

• 04 Februari 2015 - 00:42

Marian En Thijs:

hoi iet en Hetty,

wat leuk um te leeze wat geej zuut en meimakt en wat lief van horst veur die rozen.
    Amuzeer og nog!!!!!